ZIUA EUROPEANĂ ANTI-DEPRESIE – 1 octombrie 2019
Ziua Europeană Anti-Depresie este marcată în fiecare an, la data de 1 octombrie 2019, fiind o iniţiativă a Asociaţiei Europene pentru Combaterea Depresiei – European Depression Association – EDA. Având în vedere faptul că depresia reprezintă o problemă de sănătate publică prevalentă în multe din statele membre ale UE, afectând peste 50 de milioane de europeni, iar în România, peste 5% din populaţie suferă de depresie, conform OMS, obiectivele campaniei sunt: - Informarea populaţiei generale cu privire la semnele şi simptomele depresiei, a cauzelor şi consecinţelor acesteia şi a mijloacelor de prevenire şi tratament, - Informarea gravidelor şi lăuzelor cu privire la semnele şi simptomele depresiei post-partum, - Conştientizarea şi promovarea unei mai bune înţelegeri a impactului pe care îl are depresia asupra calităţii vieţii. Conform Manualului de diagnostic și clasificare statistică a tulburărilor mentale, poate fi pus diagnosticul de episod depresiv major, atunci când o persoană prezintă dispoziție depresivă (tristețe) sau pierderea interesului pentru ceea ce înainte îi făcea plăcere. Pe lângă aceste simptome esențiale pentru diagnostic, trebuie să mai fie prezente cel puțin 4 dintre semnele de mai jos: - Scăderea poftei de mâncare și scădere în greutate, fără ca persoana să fi ținut regim de slăbire. Există însă și forme atipice ale depresiei care sunt însoțite de o creștere a apetitului și greutății, - Insomnie sau, dimpotrivă, creșterea nevoii de somn, - Lentoare în mișcări sau agitație, - Senzație de oboseală sau lipsă de energie, - Lipsa stimei de sine sau sentimente de vinovăție nejustificate, - Dificultăți de concentrare, gândire și luare a deciziei, - Idei, planuri sau tentative de suicid. - Pentru a îndeplini criteriile de diagnostic pentru un episod depresiv, trebuie ca aceste semne și simptome să persiste cea mai mare parte a zilei, în fiecare zi, pe o perioadă de cel puțin 2 săptămâni. Episodul trebuie să fie acompaniat de o suferinţă sau deteriorare semnificativă clinic în domeniul social, profesional sau în alte domenii importante de funcţionare. Tema campaniei din acest an este: “„Conştientizarea şi managementul depresiei” şi are ca scop informarea atât a medicilor de familie privind problematica depresiei şi metodele de management ale depresiei cât şi a populaţiei generale (în special a gravidelor şi lăuzelor) asupra recunoaşterii semnelor şi simptomelor specifice depresiei postnatale şi a posibilităţilor de tratament. `La nivel local, pentru conştientizarea acestei zile, Alin-George Năstasă - Directorul Executiv al DSP Bacău, declară că instituţia noastră, prin Compartimentul de Promovare a Sănătăţii, desfăşoară o serie de activităţi interactive în unitati de invatamant, cu beneficiari ai DAS Bacau-Club 60+, distribuire de materiale informative prin cabinetele medicilor de familie, farmacii, ambulatorii de specialitate, asistenţi comunitari şi mediatori romi.` |